België duurste elektriciteitstarieven in de EU.
De EU moet kijken naar een herschikking van de belastingen en heffingen op elektriciteit om de daling van de koolstofintensiteit te compenseren en mensen te stimuleren over te stappen op milieuvriendelijkere energie, schrijft Jan Rosenow.
In aansluiting met beslissing Europees parlement dat op 30/06/2022 alle zelf geproduceerde energie belastings- en heffingsvrij moet zijn. https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=Belgi%C3%AB+duurste+elektriciteitstarieven+in+de+EU.
Jan Rosenow is directeur Europese programma's bij het Regulatory Assistance Project, een NGO die zich richt op beleid om de overgang naar een schone, betrouwbare en energie-efficiënte toekomst te versnellen.
Ik krijg regelmatig vragen om advies op basis van mijn persoonlijke ervaring als eigenaar van een warmtepomp en een elektrische auto. Vaak krijg ik de vraag of ik nu meer betaal voor mijn energie dan vroeger. Mensen zijn zich tegenwoordig meer bewust van de hoge kosten van elektriciteit en ze aarzelen om over te schakelen van fossiele brandstoffen als het hen meer geld kost.
Dit is verontrustend omdat in de meeste, zo niet alle, onafhankelijke analyses van trajecten naar netto-emissieneutraliteit elektrificatie een cruciale rol speelt. Twee sectoren in het bijzonder kunnen profiteren van directe elektrificatie: gebouwen en vervoer (hoewel er ook een aanzienlijk potentieel is in de industrie).
Elektrificatie kan niet alleen leiden tot een aanzienlijke vermindering van de koolstofuitstoot en een onmiddellijke verbetering van de luchtkwaliteit, maar kan ook financiële voordelen opleveren voor de klanten door besparingen op de energiekosten.
Huishoudens worden echter vaak geconfronteerd met een belangrijke belemmering voor elektrificatie: de economische aspecten van het overstappen van fossiele brandstoffen op elektriciteit kunnen gewoonweg niet opwegen tegen de kosten. Terwijl elektrische auto's nu al gedurende hun hele levensduur kostenbesparingen opleveren in vergelijking met benzine- en dieselauto's, zijn de argumenten voor elektrificatie van warmte met behulp van warmtepompen minder duidelijk.
Dit komt doordat de prijsverhouding tussen elektriciteit en fossiel gas in de meeste Europese landen ongunstig is.
Dat elektriciteit gemiddeld 3,3 keer zo duur is als fossiel gas komt deels door belastingen en heffingen op elektriciteit (hoewel er ook enkele heffingen en belastingen op gas zijn, maar op een veel lager niveau).
Een groot deel hiervan is het gevolg van beleids- en regelgevingskeuzes en kan door middel van hervormingen worden opgelost.
Elektriciteit is gemiddeld 3,3 keer duurder dan gas
In veel landen zijn de kosten van de invoering en integratie van hernieuwbare energie toegevoegd aan de elektriciteitsfactuur. Het meest prominente voorbeeld hiervan is waarschijnlijk Duitsland, waar de kosten van de feed-in-tarieven in de loop der jaren zijn toegevoegd aan de elektriciteitsprijs en nu ongeveer 20% van de gemiddelde elektriciteitsprijs uitmaken.
Bovendien is de industriële sector soms vrijgesteld van energiebelastingen en -heffingen die residentiële klanten betalen. Hierdoor verschuiven de lasten meer naar andere consumenten, waardoor de verhouding tussen elektriciteits- en gasprijzen voor huishoudens verder toeneemt.
Bron: https://www.euractiv.com/section/electricity/opinion/unlocking-electrification-through-rebalancing-levies-and-taxes/
In aansluiting met beslissing Europees parlement dat op 30/06/2022 alle zelf geproduceerde energie belastings- en heffingsvrij moet zijn. https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=Belgi%C3%AB+duurste+elektriciteitstarieven+in+de+EU.
Jan Rosenow is directeur Europese programma's bij het Regulatory Assistance Project, een NGO die zich richt op beleid om de overgang naar een schone, betrouwbare en energie-efficiënte toekomst te versnellen.
Ik krijg regelmatig vragen om advies op basis van mijn persoonlijke ervaring als eigenaar van een warmtepomp en een elektrische auto. Vaak krijg ik de vraag of ik nu meer betaal voor mijn energie dan vroeger. Mensen zijn zich tegenwoordig meer bewust van de hoge kosten van elektriciteit en ze aarzelen om over te schakelen van fossiele brandstoffen als het hen meer geld kost.
Dit is verontrustend omdat in de meeste, zo niet alle, onafhankelijke analyses van trajecten naar netto-emissieneutraliteit elektrificatie een cruciale rol speelt. Twee sectoren in het bijzonder kunnen profiteren van directe elektrificatie: gebouwen en vervoer (hoewel er ook een aanzienlijk potentieel is in de industrie).
Elektrificatie kan niet alleen leiden tot een aanzienlijke vermindering van de koolstofuitstoot en een onmiddellijke verbetering van de luchtkwaliteit, maar kan ook financiële voordelen opleveren voor de klanten door besparingen op de energiekosten.
Huishoudens worden echter vaak geconfronteerd met een belangrijke belemmering voor elektrificatie: de economische aspecten van het overstappen van fossiele brandstoffen op elektriciteit kunnen gewoonweg niet opwegen tegen de kosten. Terwijl elektrische auto's nu al gedurende hun hele levensduur kostenbesparingen opleveren in vergelijking met benzine- en dieselauto's, zijn de argumenten voor elektrificatie van warmte met behulp van warmtepompen minder duidelijk.
Dit komt doordat de prijsverhouding tussen elektriciteit en fossiel gas in de meeste Europese landen ongunstig is.
Dat elektriciteit gemiddeld 3,3 keer zo duur is als fossiel gas komt deels door belastingen en heffingen op elektriciteit (hoewel er ook enkele heffingen en belastingen op gas zijn, maar op een veel lager niveau).
Een groot deel hiervan is het gevolg van beleids- en regelgevingskeuzes en kan door middel van hervormingen worden opgelost.
Elektriciteit is gemiddeld 3,3 keer duurder dan gas
In veel landen zijn de kosten van de invoering en integratie van hernieuwbare energie toegevoegd aan de elektriciteitsfactuur. Het meest prominente voorbeeld hiervan is waarschijnlijk Duitsland, waar de kosten van de feed-in-tarieven in de loop der jaren zijn toegevoegd aan de elektriciteitsprijs en nu ongeveer 20% van de gemiddelde elektriciteitsprijs uitmaken.
Bovendien is de industriële sector soms vrijgesteld van energiebelastingen en -heffingen die residentiële klanten betalen. Hierdoor verschuiven de lasten meer naar andere consumenten, waardoor de verhouding tussen elektriciteits- en gasprijzen voor huishoudens verder toeneemt.
Bron: https://www.euractiv.com/section/electricity/opinion/unlocking-electrification-through-rebalancing-levies-and-taxes/