De wPCC - Wind Powered Car Carrier - is een Zweeds samenwerkingsproject onder leiding van en onder toezicht van Wallenius Marine en inclusief het KTH Royal Institute of Technology in Stockholm en maritiem en zal naar verwachting tegen het einde van 2024 varen.
‘s Werelds grootste zeilschip, de wPCC, zou de uitstoot met 90% kunnen verminderen in vergelijking met andere zeevrachtschepen. Een transatlantische overtocht aan boord van de wPCC zou twaalf dagen duren, in plaats van de huidige zeven dagen met een conventioneel vrachtschip.
Omgekeerd verbruikt de huidige vloot van ongeveer 450 grote autotransporteurs momenteel 40 ton fossiele brandstof per dag, wat de deur opent voor aanzienlijke reducties van de scheepvaartemissies.
“Het is een technisch uitdagend project”, leggen de ontwikkelaars van Wallenius Marine uit. “De tuigage en de romp werken samen als één geheel om de wind op de meest efficiënte manier te vangen.
“De romp is ontworpen voor een groot zeilend vrachtschip dat gedurende lange tijd zware ladingen over lange afstanden kan vervoeren. Het is een mix van luchtvaart- en scheepsbouwtechnologie. We evalueren prestaties en veiligheid door een combinatie van computersimulaties en fysieke experimenten te gebruiken. “
Met een lengte van 200 meter en een breedte van 40 meter is de wPCC ontworpen voor een waterverplaatsing van 32.000 ton en zal hij 100 meter hoog zijn dankzij de enorme zeilen, die twee keer zo hoog zijn als de hoogste bestaande zeilschepen.
“De zeilen zijn gemaakt van een mengsel van metaal en composiet en zullen bijna 80 meter hoog zijn, tweemaal de hoogte van die op de grootste zeilschepen die er zijn. Het is mogelijk om de zeilen te ‘reefen’, waardoor hun hoogte wordt teruggebracht tot ca. 50 meter. De schepen zullen ook worden uitgerust met motoren om de haven in en uit te kunnen manoeuvreren. “
Veel van de uitdagingen worden aangepakt door Jakob Kuttenkeuler, een professor aan het KTH Center of Naval Architecture.
“Het is een mix van aerodynamica en scheepsbouw,” zei Kuttenkeuler. “De tuigage moet aerodynamisch geoptimaliseerd, robuust, licht en goedkoop te produceren zijn. Je kunt het vergelijken met het ontwerpen van zeilmechanica voor een vliegtuig dat op zee gaat rondslingeren. “
Het project wordt ondersteund door een investering van 27 miljoen Zweedse kronen ($ A4,25 miljoen) van de Zweedse Transportadministratie (Trafikverket), een bewijs van het potentiële belang van het project.
“Als dit soort windaangedreven schepen gangbaar zou worden in de industrie, zou het een grote stap vooruit zijn om de maritieme sector fossielvrij te maken.
Met een lengte van 200 meter en een breedte van 40 meter is de wPCC ontworpen voor een waterverplaatsing van 32.000 ton en zal hij 100 meter hoog zijn dankzij de enorme zeilen, die twee keer zo hoog zijn als de hoogste bestaande zeilschepen.
“De zeilen zijn gemaakt van een mengsel van metaal en composiet en zullen bijna 80 meter hoog zijn, tweemaal de hoogte van die op de grootste zeilschepen die er zijn. Het is mogelijk om de zeilen te ‘reefen’, waardoor hun hoogte wordt teruggebracht tot ca. 50 meter. De schepen zullen ook worden uitgerust met motoren om de haven in en uit te kunnen manoeuvreren. “
Veel van de uitdagingen worden aangepakt door Jakob Kuttenkeuler, een professor aan het KTH Center of Naval Architecture.
“Het is een mix van aerodynamica en scheepsbouw,” zei Kuttenkeuler. “De tuigage moet aerodynamisch geoptimaliseerd, robuust, licht en goedkoop te produceren zijn. Je kunt het vergelijken met het ontwerpen van zeilmechanica voor een vliegtuig dat op zee gaat rondslingeren. “
Het project wordt ondersteund door een investering van 27 miljoen Zweedse kronen ($ A4,25 miljoen) van de Zweedse Transportadministratie (Trafikverket), een bewijs van het potentiële belang van het project.
“Als dit soort windaangedreven schepen gangbaar zou worden in de industrie, zou het een grote stap vooruit zijn om de maritieme sector fossielvrij te maken.