Het Oostenrijks Instituut voor Technologie, Fraunhofer ISE en Forster Industrietechnik ontwikkelen een nieuw concept voor PV-systemen op daken van snelwegen. Zij willen het potentieel van onderbenutte wegennetwerken benutten om elektriciteit op te wekken.
Het Oostenrijkse Instituut voor Technologie (AIT) heeft in samenwerking met het Duitse Fraunhofer ISE en Forster Industrietechnik het proefproject PV-SÜD gelanceerd om nieuwe mogelijkheden te creëren voor de opwekking van zonne-energie op wegennetwerken.
Verschillende projecten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben al aangetoond dat fotovoltaïsche energie kan worden gebruikt om rustplaatsen van stroom te voorzien of tunnels te verlichten. Het PV SÜD-project zal in eerste instantie werken aan de ontwikkeling van een concept en een proefproject voor de toepassing van PV-daken op drukke autosnelwegen.
Naast het dubbele gebruik van de ruimte verwachten de wetenschappers nog andere positieve resultaten, waaronder de bescherming van het wegdek tegen neerslag en oververhitting. Zij willen ook nagaan of fotovoltaïsche daken, zoals verwacht, een meerwaarde opleveren voor de wegen en tegelijk de praktische, technische en economische haalbaarheid van dergelijke concepten testen.
Het eerste deel van het project is de ontwikkeling van een PV-dak-prototype, inclusief de selectie van modules en ondersteunende structuren. Doel is te bepalen of het PV-systeem kan voldoen aan een aantal verschillende eisen, waaronder afwatering, wind- en sneeuwbelasting, stabiliteit en stootvastheid, onderhoudsmogelijkheden en verkeersveiligheid. Vervolgens zullen de wetenschappers testen of het systeem betrouwbaar werkt.
"Met de fotovoltaïsche dakbedekking moeten in het bijzonder de volgende doelstellingen worden bereikt. Ten eerste de productie van fotovoltaïsche energie met behulp van geschikte PV-moduletechnologieën", aldus Manfred Haider, projectleider bij het AIT Center for Mobility Systems. "Ten tweede een flexibel gebruik van het wegennet, en ten derde een langere levensduur van de bestrating door deze te beschermen tegen oververhitting en neerslag. Ten vierde extra bescherming tegen geluidshinder."
Het PV-SÜD-project wordt gefinancierd via het Duitse Bondsministerie voor Klimaatactie, Milieu, Energie, Mobiliteit, Innovatie en Technologie (BMK), het Oostenrijkse Agentschap ter bevordering van onderzoek (FFG), het Duitse Bondsministerie van Verkeer en het Zwitserse Bundesamt für Straßen. De kennis die met het onderzoeksproject wordt opgedaan, zal ten goede komen aan het toekomstige gebruik van fotovoltaïsche energie in het wegennet van alle drie de landen.
Bron: PV Magazine - september 2020 - SANDRA ENKHARDT
Verschillende projecten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben al aangetoond dat fotovoltaïsche energie kan worden gebruikt om rustplaatsen van stroom te voorzien of tunnels te verlichten. Het PV SÜD-project zal in eerste instantie werken aan de ontwikkeling van een concept en een proefproject voor de toepassing van PV-daken op drukke autosnelwegen.
Naast het dubbele gebruik van de ruimte verwachten de wetenschappers nog andere positieve resultaten, waaronder de bescherming van het wegdek tegen neerslag en oververhitting. Zij willen ook nagaan of fotovoltaïsche daken, zoals verwacht, een meerwaarde opleveren voor de wegen en tegelijk de praktische, technische en economische haalbaarheid van dergelijke concepten testen.
Het eerste deel van het project is de ontwikkeling van een PV-dak-prototype, inclusief de selectie van modules en ondersteunende structuren. Doel is te bepalen of het PV-systeem kan voldoen aan een aantal verschillende eisen, waaronder afwatering, wind- en sneeuwbelasting, stabiliteit en stootvastheid, onderhoudsmogelijkheden en verkeersveiligheid. Vervolgens zullen de wetenschappers testen of het systeem betrouwbaar werkt.
"Met de fotovoltaïsche dakbedekking moeten in het bijzonder de volgende doelstellingen worden bereikt. Ten eerste de productie van fotovoltaïsche energie met behulp van geschikte PV-moduletechnologieën", aldus Manfred Haider, projectleider bij het AIT Center for Mobility Systems. "Ten tweede een flexibel gebruik van het wegennet, en ten derde een langere levensduur van de bestrating door deze te beschermen tegen oververhitting en neerslag. Ten vierde extra bescherming tegen geluidshinder."
Het PV-SÜD-project wordt gefinancierd via het Duitse Bondsministerie voor Klimaatactie, Milieu, Energie, Mobiliteit, Innovatie en Technologie (BMK), het Oostenrijkse Agentschap ter bevordering van onderzoek (FFG), het Duitse Bondsministerie van Verkeer en het Zwitserse Bundesamt für Straßen. De kennis die met het onderzoeksproject wordt opgedaan, zal ten goede komen aan het toekomstige gebruik van fotovoltaïsche energie in het wegennet van alle drie de landen.
Bron: PV Magazine - september 2020 - SANDRA ENKHARDT