Ev charging alle types connectors 1 & 2 - CCS - CHAdeMO - V2G
Steeds meer nieuwe elektrische voertuigen geven de voorkeur aan CCS.
Herinner je het gevecht tussen VHS en Betamax nog? Of Windows en Mac OS?
Er is altijd een concurrentiestrijd over standaarden met opkomende technologieën.
In de EV-wereld verdringen de fabrikanten het over connectortypen en normen. Kortom, de vorm van de stekker en het stopcontact verschillen van fabrikant tot fabrikant. Het is net als wanneer u van het VK naar Spanje reist en uw haardroger niet kunt aansluiten.
In de connectoroorlogen lijkt het CHAdeMO-systeem het momenteel te verliezen van CCS.
Nieuw! V2G (Vehicle to Grid)
Hierdoor zijn zogenaamde “Vehicle to Grid” - energiestromen, of V2G, mogelijk. Men is nu bezig een nieuwe standaard te ontwikkelen (ISO15118), maar die is gebaseerd op CCS. Als u over de juiste infrastructuur beschikt, kunt u uw huis van stroom voorzien met elektriciteit die is opgeslagen in de accu van de auto. Als alternatief kunt u de auto-electriciteit naar het net sturen en ervoor worden betaald (let dan wel dat die opgeladen werd met Pv, dal- of nachttarief)!
V2G is nu nog in beta versie. Als er al iets is die daadwerkelijk werkt dan is het via ChaDeMO stekkers.
Dit is echter duurder en ingewikkelder dan een standaard laadpaal.
Steeds meer nieuwe elektrische voertuigen geven de voorkeur aan CCS.
Herinner je het gevecht tussen VHS en Betamax nog? Of Windows en Mac OS?
Er is altijd een concurrentiestrijd over standaarden met opkomende technologieën.
In de EV-wereld verdringen de fabrikanten het over connectortypen en normen. Kortom, de vorm van de stekker en het stopcontact verschillen van fabrikant tot fabrikant. Het is net als wanneer u van het VK naar Spanje reist en uw haardroger niet kunt aansluiten.
In de connectoroorlogen lijkt het CHAdeMO-systeem het momenteel te verliezen van CCS.
Nieuw! V2G (Vehicle to Grid)
Hierdoor zijn zogenaamde “Vehicle to Grid” - energiestromen, of V2G, mogelijk. Men is nu bezig een nieuwe standaard te ontwikkelen (ISO15118), maar die is gebaseerd op CCS. Als u over de juiste infrastructuur beschikt, kunt u uw huis van stroom voorzien met elektriciteit die is opgeslagen in de accu van de auto. Als alternatief kunt u de auto-electriciteit naar het net sturen en ervoor worden betaald (let dan wel dat die opgeladen werd met Pv, dal- of nachttarief)!
V2G is nu nog in beta versie. Als er al iets is die daadwerkelijk werkt dan is het via ChaDeMO stekkers.
Dit is echter duurder en ingewikkelder dan een standaard laadpaal.