HOCOTEC - one stop information
  • HOME
  • E-studies
  • COLLECTIEF
  • Contact

Types laadpuntconnectoren - uitgelegd

Terug
Ev charging alle types connectors 1 & 2 - CCS - CHAdeMO - V2G
Steeds meer nieuwe elektrische voertuigen geven de voorkeur aan CCS.

Herinner je het gevecht tussen VHS en Betamax nog? Of Windows en Mac OS?
Er is altijd een concurrentiestrijd over standaarden met opkomende technologieën.


In de EV-wereld verdringen de fabrikanten het over connectortypen en normen. Kortom, de vorm van de stekker en het stopcontact verschillen van fabrikant tot fabrikant. Het is net als wanneer u van het VK naar Spanje reist en uw haardroger niet kunt aansluiten.
In de connectoroorlogen lijkt het CHAdeMO-systeem het momenteel te verliezen van CCS.

Nieuw! V2G (Vehicle to Grid)
Hierdoor zijn zogenaamde “Vehicle to Grid” - energiestromen, of V2G, mogelijk. Men is nu bezig een nieuwe standaard te ontwikkelen (ISO15118), maar die is gebaseerd op CCS. Als u over de juiste infrastructuur beschikt, kunt u uw huis van stroom voorzien met elektriciteit die is opgeslagen in de accu van de auto. Als alternatief kunt u de auto-electriciteit naar het net sturen en ervoor worden betaald (let dan wel dat die opgeladen werd met Pv, dal- of nachttarief)!
V2G is nu nog in beta versie. Als er al iets is die daadwerkelijk werkt dan is het via ChaDeMO stekkers.
Dit is echter duurder en ingewikkelder dan een standaard laadpaal.


Foto
A. Type 2 connectoren

Deze connectoren zijn de norm in Europa om thuis uw elektrische auto op te laden op een standaard AC-stroomvoorziening.
Type 2 connectoren worden vaak ‘Mennekes’ connectoren genoemd, naar de Duitse fabrikant die het ontwerp uitbracht. Het is een 7-polige stekker.
De EU beveelt Type 2 connectoren aan, waarnaar soms wordt verwezen door de officiële norm 62196-2.


Foto
C. CCS connectoren

Deze connectoren maken snel opladen met gelijkstroom mogelijk en zijn ontworpen om uw Ev snel op te laden wanneer u niet thuis bent.

CCS staat voor Combined Charging System.
Fabrikanten die het op hun nieuwe modellen gebruiken zijn o.a. Hyundai, Kia, BMW, Audi, Mercedes, MG, Jaguar, Mini, Peugeot, Vauxhall / Opel, Citroën, Nissan en VW. CCS wordt erg populair.
Tesla begint ook in Europa een CCS-stekker aan te bieden, te beginnen met zijn Model 3.

Enige verwarring is dat een CCS-aansluiting altijd gecombineerd wordt met een Type2 of een Type1- aansluiting.

E. Wireless Charging

Foto
B. Type 1 connectoren

Dit type connector komt voornamelijk voor in Noord-Amerika en wordt gebruikt voor thuisladen op wisselstroom.
De officiële standaard is SAE J1772 en heeft een 5-pins stekker.


Foto
D. CHAdeMO-connectoren

Deze maken snel DC-laden mogelijkbij openbare laadpunten ver van huis.

CHAdeMO is een concurrent van de CCS-standaard voor snel opladen met gelijkstroom.
CHAdeMO-stopcontacten zijn te vinden op de volgende nieuwe auto’s: Nissan Leaf (100% elektrische BEV), en de Mitsubishi Outlander (gedeeltelijke elektrische PHEV). Je vindt het ook op oudere Ev’s zoals de Peugeot iOn, Citroën C-Zero, Kia Soul EV en de Hyundai Ioniq.
CHAdeMO heeft echter één groot technisch voordeel:
het is een bidirectionele oplader. Hierdoor zijn zogenaamde “Vehicule to Grid”- energiestromen, of V2G, mogelijk. Als u over de juiste infrastructuur beschikt, kunt u uw huis van stroom voorzien met elektriciteit die is opgeslagen in de accu van de auto.
Als alternatief kunt u auto-elektriciteit naar het net sturen en ervoor worden betaald.

Foto
Foto
Electric Vehicle Charging Lanes - UK
PRIVACYVERKLARING
HOCOTEC - Jean-Pierre BOHEZ
Machelendorp 2 H - B-9870 Zulte
Ch. d’Alsemberg(se) stwg. 842 D15 - B-1180 Brussels
T. 0474 31 00 46 – info@hocotec.be
www.hocotec.be
Foto
Powered by JB-signs
  • HOME
  • E-studies
  • COLLECTIEF
  • Contact